Testování koleček MPC Black Widow XFIRM 110 mm

22.10.2012 19:57


K čemu jsou primárně tato kolečka určena

Silniční kolečka pro výkonnostní závodění, která mají mít podobné vlastnosti jako kolečka RoadWar TURBO. Na silničních závodech mají mít vysokou trvanlivost a díky TURBO středu mají mít dobrý roll (dobře se točit a jet tedy rychle). Kolečka FIRM jsou také dobrá na dráhu a na mokrý povrch.

Co znamená "jednovrstvá" a "dvouvrstvá" kolečka

Profesionální kolečka jsou dělena na výkonnostní (jednovrstvá) a závodní (dvouvrstvá) kolečka. Ještě před několika lety byla všechna kolečka pouze jednovrstvá a rozdíl byl jen ve složení urethanu, v posledních 4 letech se však začala mezi závodníky používat jedině dvouvrstvá kolečka, se kterými jako první přišla firma MPC v modelech VT, StreetFight a posléze legendární kolečka RoadWar, která odstartovala boom dvouvrstvých koleček. Jedná se o patentovanou technologii, podle které se gumová část kolečka vyrábí ze dvou různých složek. Vnitřní - měkčí vrstva (tzv. flexband), zaručuje přizpůsobivost kolečka na podmínky jízdy. Zaručuje ideální styčnou plochu kolečka s asfaltem - ani malou (zapříčinila by klouzání), ani zbytečně velkou (zpomaluje jízdu). Tvrdší - vnější vrstva zajišťuje co nejnižší valivý odpor a tedy co nejvyšší rychlost. Také je trvanlivěší.

Jednovrstvá kolečka mají pouze jednu vrstvu - nemají vnitřní flexband, takže přizpůsobivost kolečka není taková a tuto funkci zastává vnější urethan. Jinak jsou vlastnosti koleček obdobné a není potřeba se jednovrstvých koleček úplně vzdávat. Naopak například z hlediska ceny jsou tato kolečka přístupnější, protože jejich výroba je podstatně méně náročnější.

Montáž

U některých koleček se může vyskytnout problém s zatlačováním ložisek, či naopak jejich vypadáváním. V tomto ohledu jsou však kolečka Black Widow bezproblémová. Ložiska lze snadno zatlačit do kolečka a i posléze vyndat, avšak ne natolik snadno, aby ložiska vypadávala sama a v kolečkách se hýbala.

Kde a jak jsem kolečka testoval

Test probíhal ve třech fázích, abych otestoval vlastnosti koleček na více površích a za různých podmínek a test byl tak co nejvypovídající. První testování proběhlo v rámci brněnského závodu na Masarykově okruhu, kde se jel 5tihodinový závod štafet. Povrch byl asfaltový, vcelku hladký a s několika zatáčkami, sjezdem, stoupáním i rovinkou.

Druhé drobnější testování bylo v spíš jen doplňkové, když jsem měl možnost vyzkoušet kolečka v hale na parketách, na kterých se jezdí závody indoor.

Posledním testem bylo bruslení na mokru po dešti na pražské cyklostezce Ladronka, kde je hladký asfalt, mírný kopec a sjezd, a několik zatáček.  Kolečka Black Widow jsem měl na jedné brusli, na druhé brusli jsem měl pro srovnání kolečka na mokro MPC Storm Surge.

Montáž Test na brněnském Masarykově okruhu

Během testování jsem se zaměřoval na vlastnosti uváděné výrobcem a tedy trvanlivost, rychlost a ještě přilnavost v zatáčkách na silnicích. Na Masarykově okruhu jsem na kolečkách MPC Black Widow odjel 7 okruhů a tedy asi 35 kilometrů při průměrné rychlosti cca 32 km/h. Při jízdě z kopce byla maximální rychlost 60 km/h. U této rychlosti jsem se původně obával, zda kolečka dobře povedou stopu a nebudou se klepat, ale žádný takový problém jsem nepociťoval a i v této rychlosti jsem se cítil na bruslích bezpečně. V této rychlosti člověk na Masarykově okruhu vjížděl do 180° pravotočivé zatáčky. Nejednalo se samozřejmě o otočku jako na Life-in-linech, tato zatáčka byla mnohem delší a bezpečnější. V této zatáčce jsem ani v jednom kole neměl problém s nepřilnavostí koleček i v takto vysoké rychlosti, ač jsem testoval tvrdší verzi koleček, tedy XFIRM (87A). 

Testovaná tvrdost XFIRM (87A) měla splnit hlavně co největší rychlost, mírně na úkor přilnavosti. Přilnavost jsem na silničním okruhu nijak horší necítil a rychlost byla super. I jsem klukům v týmu říkal, jak tato tvrdá kolečka nic zbytečně netlumí a že úplně cítím pod kolečky tvrdý asfalt. Rychlost koleček plus letošní dobré podmínky na brněnském okruhu mi dovolily překonat loňský rekord trati na jedno kolo o celých 32 s. 

Po závodě kolečka vypadala stále jako nová, snad jen první kolečko začínalo pomalu ztácet původní "hladkost". To je však také trochu způsobeno stylem mé jízdy, kde se bohužel odrážím přes první kolečko trochu více, než bych měl a přední kolečka sjíždím pravidelně trochu víc než tak ostatní.

Na Masarykově okruhu tedy kolečka obstála velmi dobře. Mírné opotřebení by podle mého vykazovala všechna kolečka a rychlost a přilnavost byla naprosto  bezproblémová a dobrá.

Testování v tělocvičně

U koleček Black Widow výrobce uvádí, že se jedná čistě o silniční kolečka, takže test v hale na parketách byl spíš takovým doplňkem a dělal jsem ho spíše ze zvědavosti. Kolečka XFIRM však dostála tvrzení výrobce a jako indoor kolečka je nedoporučuji. Nejen že je směs urethanu dělaná na silniční povrchy, ale také tvrdost 87A na přilnavosti na hladkých parketách nepřidá. Zůstaňme s těmito kolečky tedy u doporučeného použití pro silniční závodění.

Test na mokru

Pro tuto zkoušku jsem osadil brusle jednu s MPC Storm Surge a druhou s MPC Black Widow. Testoval jsem takto kolečka při tréninku na pražském okruhu Ladronka, kde byla po nočním dešti a mlze úplně mokrá stezka. Na mokro sice výrobce doporučuje montovat tvrdost FIRM (8A), ale ani na kolečkách XFIRM jsem neměl problém v klidu bruslit a odrážet se i v zatáčkách. Dokonce jsme zkoušeli i sprinty, při nichž jsem samozřejmě musel přizpůsobit délku a sílu odrazu mokrému povrchu, ale že bych při jízdě nějak výrazně cítil rozdíl mezi pravou a levou bruslí, to se říct nedá. Snad jediný rozdíl oproti Stormům byl při brždění takzvaným "téčkem". V ten moment bylo bržděním kolečky BlackWidow pomalejší a kolečka se snadněji smýkala po povrchu (a tudíž méně brzdila). V jiném aspektu jsem výrazný rozdíl nepociťoval. 

Samozřejmě je nutné, jak jsem již říkal, při děšti a jízdě v mokru přizpůsobit techniku bruslení. To je ale nutné i na MPC Storm Surge, takže závěr, který z tohoto testu udělám je ten, že pokud budete mít obutá kolečka Black Widow a během závodu začne pršet, nemusíte se obávat, že byste závod museli vzdát, či se nemohli prát o přední příčky. Samozřejmě stále zůstávají "dešťovými" kolečky Stormy, které mají speciální hydrofilní (vodu přitahující) směs, díky které jsou naprostou jedničkou svého druhu, ale ani na kolečkách Black Widow se v děšti neztratíte.

Srovnání s kolečky ostatních výrobců dle parametrů udávaných výrobci:

Uváděna jsou kolečka, která dle výrobce spadají do stejné kategorie - jednovrstevná výkonnostní kolečka určená pro silniční závody.

   MPC Black Widow     Matter Super Juice Atom Matrix Bont High Roller
Použití silnice, dráha silnice, dráha    silnice, dráha silnice, dráha

Tvrdosti

85A, 87A F1, F2, F3 85A, 86A 83A, 85A, 87A
Na mokro? ANO ANO NE NE
Počet vrstev urethanu 1 1 1 1
Běžná cena za set 8x110 2400 Kč 3399 Kč 3192 Kč 3200 Kč

V tabulce jsou uvedeny parametry uváděné na stránkách oficiálních distributorů těchto koleček pro ČR.

Zhodnocení na závěr

Kolečka MPC Black Widow jsou určena pro závodění na výkonnostní úrovni hlavně na silničních závodech. Přesně pro tento účel jsem je otestoval a hodnotím je velmi kladně. Neměl jsem s nimi žádný problém, ložiska v kolečku drží pevně, nikov však tak, aby nešla vyndat. Kolečka dobře drží stopu a směr jízdy a umožňují jízdu ve vysoké rychlosti. Nové vyztužené jádro kolečka vydrží i bruslaře s vyšší hmotností, aniž by praskalo, protože je totožné s jádrem nově vyvinutým pro profesionální kolečka MPC TURBO, která jsou momentálně na špičce trhu.

Kolečka tedy mohu s čistým svědomím doporučit. Cenově jsou velmi příznivá a kolečka jsou velmi kvalitní.