EC Oostende Zandvoorde

15.08.2012 15:44

Tak zase po delší době jeden Evropský pohár, tentokrát v Belgii, jak jsem již psal v minulém článku. Na startu se dle očekávání sešla velmi nabitá konkurence a závodům to jen a jen prospělo. Přihlášených závodníků v kategorii seniorů bylo letos 61, a tak organizátoři uvažovali o rozdělování závodníků na dlouhé tratě do finále A a B, aby dráha nebyla "přeplněná". Od toho však nakonec sešlo, protože ne všichni přihlášení nastoupili na všechny tratě, takže na start prvního dlouhého závodu na 10 km bodovačku nás šlo "jen" 48:-D. Závodu to nijak celkově neuškodilo, doplatili na to však bohužel jen ti, kteří si  před startem vylosovali špatnou startovní pozici... Mezi těmi jsem byl bohužel i já a na start nejrychlejšího vytrvalostního závodu jsem startoval až z 39. pozice s tím, že přede mnou bylo hodně závodníků, kteří ve všech závodech končili za mnou. Pro mě to tedy znamenalo nejen to, že jsem byl ještě na startovní čáře, když čelo bylo už na protilehlé rovince, ale také jsem musel během prvních kol předjíždět všechny tyto závodníky, takže prvních deset kol bylo pro mě hodně krušných. I ti, kdo startovali z předních pozic, mi po závodě říkali, že začátek byl fakt hodně rychlý. Co pak teprve pro mě, když jsem od začátku musel dojíždět takřka půl kola ztrátu:-( Také se to na mě podepsalo, a když už jsem se konečně dostal do čelní skupinky, tak už jsem dost výrazně cítil únavu. Bohužel se také projevila ještě únava z tréninků, takže jsem závod nezajel nijak oslnivě... Stejně tak 300m TT, kde jsem sice vcelku dobře vystartoval, ale ve druhé zatáčce jsem si kopnul do brusle a asi se mi dostal do kolečka malý kousek power-pásky, kterou mám na bruslích, takže jsem musel po půlce závodu skončit. Takže první den moc slávy nepřinesl.

Druhá den začínal závodem na 1000m, kde jsem v rozjížďce nějak asi zazmatkoval, že jsem ji zajel takticky hodně špatně. Štěstí mi však přálo a vzhledem k tomu, že hned po naší rozjížďce si rozhodčí uvědomili chybu v postupovém klíči, tak se musela naše jízda opakovat, protože někteří závodníci spoléhali na přímý postup ze třetího místa, přičemž v pozměněném klíči už třetí nepostupoval. Takže jsme sice s krátkou pauzou, ale přece, nastoupili na opakovanou rozjížďku. V té už jsem se oproti první jízdě srovnal a dokázal jsem tuto druhou šanci zužitkovat a vytěžit z ní postup do semifinále. Tam jsem bohužel trochu zaspal na startu a první kola jsem spíše doháněl než cokoliv jiného, což bohužel i pro mě závod rozhodlo. Sice jsem se dotáhl a okamžitě předjel v tu dobu posledního Ferreho Spruyta, ale v zápětí balík zrychlil a na to už jsem reagovat nedokázal. 24. místo ale bylo v této konkurenci vcelku přijatelné.

Další závod byl velmi netradiční. Také proto se nezahrnoval do hodnocení Evropského poháru, ale pouze do Flanders GP. Jednalo se o závod na 8000 m bez jakéhokoliv bodování či vyřazování, prostě jen hladký závod. Dle očekávání se favorité snažili pole roztrhat už od začátku a nasadili tedy velmi vysoké tempo. Zpočátku jsem neměl problém se držet, ale postupem času jsem začal mírně ztrácet. Asi se projevila týdenní pauza v tréninku po ME. Nakonec jsem dojel 26, což bylo bohužel hodně za očekáváním, ale vzhledem k tomu, že současná příprava směřuje k mistrovství světa, tak tyto výsledky zas tak vážně brát nemusím.

V neděli pořádají v Belgii jako obvykle na těchto závodech také ING Road race, tedy závod na silničním okruhu ve městě s finančními prémiemi. Závod se hodnotí i ve víceboji FGP, ale je také vyhlašován samostatně a může se do něj přihlásit i ten, kdo jinak FGP nejede. Sponzor závodu navíc vypsal prémie za průjezd každým kolem pro první tři závodníky! Ano, opravdu každé kolo tři závodníci dostávali finanční prémii (20, 15 a 10 €), tzn při 14 kolech bylo rozdáno celkem 630 €, tj 15750 Kč jen pro kategorii mužů. Ženský závod byl dotován stejně, jen byl kratší na 7 kol. Prostě finanční motivace v Belgii nechybí. (V celkovém hodnocení FGP byly finanční odměny pro prvních pět závodníků v každé kategorii zahrnuté do Evropského poháru. U seniorů byla najvyšší odměna 150€ a od ní se to pak postupně snižovalo.)  Díky této motivaci měli závodníci důvod jet hned od začátku svižně a nešetřit se jen na finiš. První čtyři kola byla opravdu ve velmi rychlém tempu, že jsem si i říkal, že takhle to asi celých 30 km nevydržím, což posléze usoudili asi i ostatní a tempo se zvolnilo a člověk měl možnost se trochu nadechnout. V ten moment odskočil Bart Swings, který si dojel pro vítězství po jedinečném sólu. Skupina pronásledovatelů se postupně trhala a přeskupovala a pořád se dalo pomýšlet na dobré umístění v cíli. Tuto naději jsem bohužel pohřbil 4 kola do cíle, když jsem neopatrně najel do ostré zatáčky a když jsem se snažil to ustát, tak mě při nějakém neobvyklém pohybu chytla křeč do stehna a musel jsem bohužel odstoupit.

Poslední závod jak Flander GP, tak EC byla vyřazovačka na 15 km, na kterou jsem se těšil už jen proto, že jsem se konečně začal cítit po únavě z tréninků trochu lépe. Nakonec jsem v ní dojel na slušném 17. místě, když jsem si vyzkoušel nový taktický prvek během závodu, kterým jsem dokázal posunout svůj výsledek zase o kousek dál. Tak snad se mi podaří tuto zkušenost využívat i v jiných závodech:-)

Celkové hodnocení Flanders GP najdete na tomto odkazu. Skončil jsem celkově 21., což je trochu za očekáváním, ale když jsem viděl průběh závodů a moji aktuální formu, tak to mohlo být i mnohem horší;-). Celkové hodnocení Evropského poháru na krátkých a dlouhých tratích a také výsledky ostatních kategorií najdete zde. Na dlouhých tratích (10km P a 15km E) jsem se celkově umístil nakonec na 18. místě, ve sprintech pak na 24. Takže i při takovéto konkurenci jsem dokonce sesbíral nějaké body do celkového hodnocení EC, kde je hodnoceno jen prvních 20. závodníků.

Sice jsem se na těchto závodech moc nepotkal s formou, ale i tak to byla cenná zkušenost. Nejen že znám už dráhu pro mistrovství světa 2013, ale také jsem si opět zazávodil s elitní konkurencí, která se v této části sezony schází opravdu jen ojediněle. Běžně se potkává na začátku sezony, ale v době ME a MS to tak běžné není. Proto pro mě bylo důležité, se na tyto závody dostat.

Rozsáhlá fotogalerie je na oficiálním webu, nebo na světkoleček.cz