Ahoj Josefe, díky za dotaz.
Martin se ptal na srovnání s nižší variantou koleček MPC a to na Street Fight. Ta jsou jednovsrtvá stejně jako Matter Image, oproti tomu MPC BlackMagic už je top ve třídě dvouvrstvých koleček. Takovéto srovnání ani úplně nelze hodnotit, protože v dnešní době jsou dvouvrstvá kolečka už ve všem výrazně lepší než jednovrstvá. Co pozná na dvouvrstvých kolech bruslař při pocitu z jízdy je pohodlí a tlumení vibrací, potom výrazně lepší přilnavost a rychlejší jízdu (to je způsobeno kombinací nižšího valivého odporu a lepšího odrazu díky přilnavosti a pružném odrazu koleček).
Jediné srovnatelné může být životnost, ale to jen v případě, že bys chtěl kolečka dojet až do velikosti například 115mm, kdy už bychom je sjeli na vnitřní vrstvu a kolečka už by se "rozpadla". Toto ale výrazně nedoporučuji, protože žádná kolečka nemají již dobré vlastnosti, pokud jsou tolik opotřebená a jízda na nich není nic pohodového.
Matěj
Potřebujete se na něco zeptat, co Vám není jasné? Napište mi zde svůj dotaz a já Vám v dohledné době odpovím.
Re: Srovnání koleček
Matěj | 06.10.2017
Re: Re: Srovnání koleček
Martin | 11.10.2017
Matěji, děkuji za reakci i nabídku zapůjčení koleček. Zde je můj subjektivní názor na jednotlivá kolečka 125mm. Možná to některým čitatelům pomůže při výběru a oživí to tuhle velice zajímavou a užitečnou rubriku:
Matter one20five dvojvrstvá modré plné středy- jízda je pohodlná a rychlá, středy jsou lepené! ze dvou dílů, otvor pro ložiska má na obou stranách jiný průměr, tj. ložiska na jedné straně jdou lehce na druhé OK. Všechny kolečka neběží rovně, ale házejí.
Matter one20five G13- totéž co předchozí, kolečka mají úzký profil a rychle se sjíždějí, po ojetí tvrdší povrchové vrstvy jsou pomalá.
Matter Image F1 - tvrdá nepohodlná, ale použitelná
Atom Boom Road, tahle dvouvrstvá kolečka mně velice zaujala vzhledem k ceně, ale, když jsem kolečko viděl v řezu tak se mi nelíbilo, vnější vrstva je velice tenká, po mírném sjetí předpokládám výrazné zpomalení.
MPC street fight- příští sezónu snad vyzkouším
MPC big black magic- vypadají výborně, snad vyzkouším
Powerslide infinity plus - dvouvrstvá nejlevnější kolečka, chtěl bych vyzkoušet příští sezónu, možná ještě letos.
PS.
Nejezdím závody, hledám jen optimální kolečko v poměru cena/výkon pro hobby jezdce...
přeji hezké sportovní zážitky, Martin
Re: Re: Re: Srovnání koleček
Josef | 26.10.2017
Ahoj Martine a Matěji.
Zaráží mě,že se všude uvádí, že u dvouvrstvých koleček která mají tvrdost F1=86A, je valivost lepší než u dvouvrstvých koleček s tvrdostí X-Firm = 85A. V čem to je ? Je to použitou směsí,výrobcem,...? Předpokládal bych,že při vyšší tvrdosti je u kolečka menší valivý odpor a tudíž by mělo být rychlejší (na úkor pohlcení vibrací).
A Matěji,proč chceš jít příští rok do MPC Street Fight, když jsou jednovrstvá? Jak píšeš u Matter Image s tvrdostí F1 , tyto jsou nepohodlná. Jsou MPC SF v jiné tvrdosti než Matter ? Nebylo by lepší hned vzít ,třeba i levnější, dvouvrstvá kolečka? Já osobně jsem tuto sezonu odjezdil právě na Matter Image s tvrdostí F1 a zdálo se mi to v pohodě (naše klasické stezky). Přesto,že jsem taky hobby jezdec jako ty, tak mě lákají ty MPC Black Magic. ale brzdí mě ta cena. Ale třeba to zkousnu na příští sezonu. Ono to pak daleko víc baví :-) . Díky za názory a zkušenosti vás obou. Pepa.
Re: Re: Re: Re: Srovnání koleček
Matěj | 03.11.2017
Ahoj Josefe,
rozdíl mezi jednovrstvým kolečkem 86a a dvouvrstvým 85a je právě nejvíc v té směsi. Fyzikálně je valivost kolečka dána čistě jeho tvrdostí a materiálem, proto se asimůže i stát, že jednovrstvé kolečko při testu pouze valivosti bude mít lepší výsledek. Rozdíl však nastává v celkovém projevu, kdy na skluzu kolečka spolupracují jak valivost, tak i schopnost kolečka přizpůsobit se aktuální fázi odrazu/skluzu. Navíc do skluzu přispívá i tzv. rebound, neboli odskok kolečka, který pomáhá lepšímu odrazu elastickou silou.
Hlavní rozdíl ve valivosti bych ale viděl opravdu v rozdílu materiálu, který je u dvouvrstvých (ryze závodních) koleček podstatně lepší. Proto také například kolečka MPC Street Fight jedou velmi dobře, protože využívají podobné směsi jako MPC Black Magic, jen jsou jednovrstvá. Celkový dojem z jízdy bude tudíž možná lepší "tuhost" z pohledu valivosti kolečka jednovrstvého, na druhou stranu zase pro dvouvrstvá kolečka hraje efektivita odrazu a elastický odskok navíc k síle bruslaře.
Co se týká srovnání Street Fight a Matter Image, tak největší rozdíl bude ve středu - plastové jádro může a nemusí také pomáhat pohlcovat vibrace a přizpůsobovat se fázi odrazu. proto MPC využívá pro levnější kolečka stále stejný závodní střed, díky kterému jsou i jednovrstvá kolečka výrazně pohodlnější a přilnavější, než "kamenné středy" jiných koleček.
Co se týká mého důvodu k využití MPC Street fight... Jde víceméně o estetiku, protože mám rád oranžovou barvu:-). A když jsem zjistil, že na běžné tréninky na stezkách jsou naprosto skvělá i výkonostně, tak není nutné mít na trénink top kola. Ne že bych je vyměňoval i na závody, kde potřebuji 100% efektivitu odrazu, ale tréninky jsou s nimi super.
Matěj
Re: Re: Srovnání koleček
Josef | 27.10.2017
Ahoj Matěji. Děkuji za odpověď.Zaráží mě,že se všude uvádí, že u dvouvrstvých koleček která mají tvrdost X-Firm=85A, je valivost lepší než u jednovrstvých koleček s tvrdostí F1 = 86A. V čem to je ? Je to použitou směsí,výrobcem,...? Předpokládal bych,že při vyšší tvrdosti je u kolečka menší valivý odpor a tudíž by mělo být rychlejší (na úkor pohlcení vibrací).
V reakci na Martinův dotaz na srovnání koleček jsem to napsal špatně.
A jak jsem už psal. Uvažuji na příští sezonu o zakoupení MPC Black Magic ve tvrdosti X-Firm = 85A . Je to správná volba pro "nezávodního" jezdce? U těch XX-Firm mám obavy z většího přenosu vibrací na našich cyklo/bruslo stezkách. Nyní mám Matter Image v F1 tvrdosti. Děkuji za odpověď a přeji příjemný den. Josef
Re: Re: Re: Srovnání koleček
Matěj | 03.11.2017
Co se týká tvrdosti koleček pro nezávodního jezdce, tak doporučím určitě XXFirm. Vibrace budou pohlceny pořád výrazně více než u jednovrstvých Matter Image a co se týká přílnavosti, tak díky vnitřní měkké vrstvě věřím, že kolečka podrží i v prudkých zatáčkách. K variantě XFirm bych přistoupil v případě, kdybys často jezdil v prudkých zatáčkách, kde je nutná vyšší přilnavost, jinak bych lepší pohlcení vibrací vůbec neřešil. Jestli se nepletu, tak obě tvrdosti mají shodnou tvrdost oné vnitřní vrstvy (60a), takže rozdíl v elasticitě není tak velký.
Matěj
MPC 125MM STREET FIGHT
Martin | 26.09.2017
Ahoj, jsou tato kolečka jednovrstvá nebo dvouvrstvá? Jak by vypadalo porovnání s Matter Image. Obě jsou v podobné cenové relaci.
Krásný den,Martin
Re: MPC 125MM STREET FIGHT
Matěj | 06.10.2017
Ahoj Martine, díky za dotaz.
Kolečka MPC Street Fight jsou jednovrstvá stejně jako Matter Image. Srovnání těchto koleček bude asi takové, že materiálem obě vychází z úspěšnějších modelů jejich značky, tj. BlackMagic a G13/One2five, nicméně veliký rozdíl bude ve středu kolečka.
Kolečka Image byla a jsou vyráběna s tvrdým "kamenným" středem, který je jednoduchý na výrobu a vydrží dost. Není však používaný v závodních kolech, protože není přizpůsobivý tlaku při odrazu a tudíž kolečko hůř přilne k povrchu, navíc jen minimálně tlumí vibrace.
Kolečka Streeft Fight jsem sám používal a musím říct, že díky tomu "lamelovému" středu, který pochází ze závodních koleček, je i tot jednovrstvé kolečko dost pohodlné a přilnavé. Lamely fungují jako jakýsi tlumič, který reaguje dle zatížení a fáze odrazu a pomáhá reagovat na aktuální potřebu bruslaře (v zatáčce či při konečné fázi odrazu se maličko prohne a zvýší styčnou plochu a tím přilnavost, na rovince naopak nepruží, aby mělo kolečko nižší valivý odpor). Pochopitelně nedosahuje rychlostí jako BlackMagic, ale co se týká komfortu a přilnavosti, tak je super.
Pokud jsi někde z okolí Prahy, tak kolečka Street Fight mám po domluvě k dispozici na krátké vyzkoušení.
Matěj
Interval mazání Bones Reds
Josef | 21.09.2017
Ahoj Matěji. Prosím o radu ohledně přimazávání ložisek Bones Reds. Po kolika km v normálním prostředí je potřeba je přimazat pár kapkami oleje Bones Speed Cream (2-3kapky)? V diskusi jsem to nikde nenašel. U keramiky jsi psal ,že je častěji pereš (asi 2 tréningy ) než mažeš. Je možné to podobně specifikovat i u ocelových ložisek Bones? Bude platit i u nich, že olej nečistoty částečně vyplaví? Mám o tom jisté pochybnosti, protože bych předpokládal, že olej na sebe nečistoty naváže a odvalováním kuliček dojde k jejich nalepení do drážky vnitřního a vnějšího kroužku. Takže-jaký interval v km obecně zvolit pro přimazání ocelových Bones Reds? Děkuji za odpověď a přeji pěkný den. Josef
Re: Interval mazání Bones Reds
Matěj | 22.09.2017
Ahoj Josefe, díky za dotaz,
já osobně ložiska mažu jen po čištění. Interval čištění je pak dle potřeby, tzn. když zmoknu a ložiska čistit musím, nebo se chystám na nějaký závod, nebo prostě mám chuť udělat údržbu. Nicméně situace, že bych si jen tak řekl, že si dnes promažu ložiska, nastala jen párkrát a to v situaci, že ložiska začala pískat/vrzat, pak jim olej pomůže.
Toto jsem ale nikdy s Bones Reds nezažil, to se mi stává u ložisek starších a bez krytek.
Ložiska doporučuji nechat co nejdéle bez údržby, dokud někde nezmokneš, nebo vysloveně nechceš se do toho pouštět. Není to nutné o moc dřív a ze zkušenosti vím a viděl jsem, že ložiska klidně i po dvou letech bez jakékoliv údržby, ať už čištění nebo mazání, jela snad ještě líp než na začátku - velmi dlouho a velmi klidně a tiše.
Odpověď zní tedy: mazat po vyčištění, jinak je můžeš nechat být.
Matěj
full ceramic
Pavel | 14.09.2017
Dobrý den/ahoj,
mám dotaz na plněkeramická ložiska. Zakoupil jsem jednu sadu. Moc pěkně se točí, jsou lehká, ale krytka není úplná. Gumové krytky z normálních ložisek tam nainstalovat nejsou, není tam drážka pro uchycení. Zatím jsem je do bruslí nedal. Máte s tím nějakou zkušenost, jak dlouho to vydrží mezi čištěními?
Pavel
Re: full ceramic
Matej | 14.09.2017
Ahoj,
díky za dotaz. S celokeramikou mám zkušenosti takové, že potřebují docela často spíše mazat, než čistit. Je potřeba, aby tam bylo nějaké mazivo, které tu špínu zachytí a vyplaví, jinak se mi dost zadrhávaly a musel jsem je proplachovat cca po dvou tréninkách. Měl jsem je otevřené z obou stran, takže na druhou stranu údržba šla dost rychle, protože jsem to vždy jen propláchl pod vodou a bylo:-)
Matěj
Polozávodní bota Bont semi race
Lenka | 20.08.2017
Dobrý den
Jezdím na bruslích Powerslide Phuzion 9. Chtěla bych změnit botičku na trochu nižší polozávodní, konkrétně model Bont semi race 2pt-195mm. Myslíte, že je to reálná kombinace se stávajícím rámem? Teď jsem pořídila i nové kolca, tudíž nechci kupovat celé brusle a chci si zachovat konfort brzdy, která tam je.
Lenka
Re: Polozávodní bota Bont semi race
Matěj | 21.08.2017
Dobrý den, děkuji za dotaz.
Tyto boty by dle všeho měly být s rámem kompatibilní. Jak bota, tak rám mají vzdálenost šroubů pro smontování 195 mm, takže dohromady půjdou. Jediný zádrhel by mohl být s výškou rámu, pak by mohlo druhé kolečko dřít o botu, to se však dá v případě nutnosti snadno řešit podložkou mezi rámem a botou.
Důležité je však poté brusli správně sestavit, ať Vás z bruslení nebolí chodidla a holeně. Toto hodně závisí na na nastavení rámu, o čemž se můžete dočíst v článkách v sekci Vybavení na Inline. Pokud byste chtěla pomoci a mohla byste dorazit do Prahy, tak se na to nastavení rámu s Vámi rád podívám, případně i doporučím různé tipy či materiál pro bruslení.
Matěj
Čištění ložisek
Tomáš | 03.08.2017
Ještě doplňující dotaz k předchozímu. Můžu taky čistit Bones red ceramics ložiska v technickém benzínu ( kvůli možnému poleptání ceramiky) a i v čistících třeba citrusových přípravcích v čističce na ložiska?
U kovových můžu čistit v obojím, tam to nevadí....že?
Děkuju moc za odpověď
Re: Čištění ložisek
Matěj | 07.08.2017
Já popravdě používám benzín na všechno a zatím se mi s ložisky nic nestalo a funguje to skvěle. Citrusové čističe mi nikdy moc nepomáhaly, benzínem jsem zatím vyčistil vždy vše a bez komplikací. Jak keramiku tak ocel.
Matěj
Problémy se spacery
Tomáš | 31.07.2017
Ahoj Matěji,
mám kolečka Atom matrix 125mm a Atom Boom 125mm.
K těmto mám spacery Luigino kit 10,2mm délky. V kolečkách atom matrix s ložisky bionic je to dost na knap a když zatřesu kolečkem spacery neštěrchají, drží mezi ložisky pevně, vše je maximálně domáčknuté ap...Je to tak správně nebo se mají spacery mezi ložisky spíše pohybovat? Kdysi jsem měl koupené rollerbledy racemachine 4x100 a spacery se po zaštěrchání kolečka pohybovaly. Pak jsem tam dal o nějakou desetinu delší jiné spacery a jiná ložiska, spacery tam byly taky na pevno a strašně těžko se jelo, byl obrovský odpor....Jak je to tedy, jak to má být správně s vymezovači, mají tam být napevno nebo mají štěrchat? U Atomm boom koleček 125mm mám ložiska bones red ceramics a se spacerem luigino kit 10,2mm délky při maximálním domáčknutí vyleze buď jedno ložisko nebo druhé o pár desetin mm nad kolečko, při jízdě mi tak může kolečko cvakat... Oboje, jak matrix tak boom magic kolečka jsem měřil posuvkou a mají 24mm. Vůbec mi to hlava nebere, jak to tak můžou vyrábět a dávat k tomu takovy spacery....Nejsou třeba tato kola rozměrově (šířkou) a uspořádání středu úplně stejna s MPC 125mm? Jaké spacery by jsi doporučil? Nechci si zničit tak drahá ložiska kvůli špatným spacerům. V nejzazším případě třeba i poslat vzorek - kolo se spacery i ložisky red ceramic k tobě na posouzení a nalezení vhodných spacerů? Děkuji moc za radu a s pozdravem. Tomáš
Re: Problémy se spacery
Matěj | 07.08.2017
Ahoj Tomáši, díky za dotaz.
Se spacery je to trochu složitější, štěrchání může mít více příčin. Jedna je ta, že je průměr spaceru (v nejširším bodě) menší, než je nejužší vnitřní průměr kolečka, takže spacer bez osicčky lítá uvnitř kolečka a štěrchá. Toto je ale normální, resp. vůbec nehraje roli.
Druhá varianta, kdy může spacer lítat v kolečku je ta, že lítá "axiálním směrem" jakoby po osičce, ačkoliv jsou ložiska již zacvaknutá v kolečku. V ten moment může být, že je spacer moc úzký a po dotažení koleček se nebudou ložiska správně otáčet.
Situace, kterou popisuješ o domáčknutí a vylezení ložiska na jedné straně, nastává naopak když je spacer moc široký, což mě ale překvapuje, protože pro kolečka MPC a ložiska Bones by měl správně sedět spacer 10,35 mm. Otázkou je, jak jsou Luigino spacery přesně vyrobené, stejně tak jako kolečka Atom Boom, o kterých jsem se domníval, že jsou stejně široká jako MPC BlackMagic, kde sedí širší spacery.
Rozdíl není však v zásadě na celkové šířce koleček jako spíš na vnitřní drážce v kolečku (ta, o kterou se zastaví ložisko, když ho domáčkeš do kolečka). Ta určuje vzdálenost mezi ložisky, kterou dovolí kolečko a kterou tudíž musí spacer "akceptovat", protože přes to v daném kolečku nejede vlak. Dá se to změřit mikrometrem (koncovkou na dutiny), nedávno jsem se s tím zrovna setkal, ale musí se to dopočítat odečtem z celkové šířky kolečka.
Doufám, že to vše zní trochu pochopitelně, není to sranda to sepsat do textu bez obrázku:-).
Pokud bys na něco nového přišel, určitš dej vědět.
Matěj
Powerslide Swell Trinity 110
Eva | 17.07.2017
Dobrý den, koupila jsem nové brusle, jsem začátečník a narazila jsem na problém, potřebovala bych poradit: Vždy po jízdě kolečka jakoby zatuhnou a špatně se točí (teď po poslední jízdě zůstalo točivé jen jedno). Po vymontování a znovunašroubování do rámu se pak točí dobře, ale ne úplně perfektně. Jen pokud jsou šrouby nedotažené, je to ideální. Bylo zkontrolováno usazení ložisek, zkoušela jsem prohodit kolečka, dále jsem zkusila jiné spacery, je to stejné. Co se týká spacerů, tak vlastně ani nevím, jaké tam byly z výroby - v prodejně při reklamaci mi tam nějaké vyměnili (takže kombinace různých), ale po jízdě zase problém stejný. Zkoušeny byly modré - prý velikost 10,25 a stříbrné - ty by měly být větší. Jak jsem našla, zřejmě jsou to ty, co prodávají Powerslide na svém webu. Co s tím? Navíc je mi divné, že spacery se v kolečkách pohybují, nejsou na pevno (dle laické logiky mi přijde, že jsou tam pak nanic), ale bylo mi řečeno, že to tak má být. Děkuji
Re: Powerslide Swell Trinity 110
Matěj | 17.07.2017
Dobrý večer,
díky za dotaz. Poslední věta to asi vše vystihuje - pokud se spacery mezi ložisky pohybují (dokud nedotáhnete šroub), tak jsou pravděpodobně úzké a dotažením šroubu tak stahujete ložiska do pozice, v niž se netočí a ubližuje jim to.
Spacery mohou být správné k rámu, problém je v tom, jaká kolečka k tomu máte, ta mohou ten problém udělat tím, že budou vyrobena pro jinou šířku spacerů a ty pak nebudou rozpírat ložiska tak, jak mají.
Co se týká barevného odlišení spacerů dle velikostí, s tím zkušenost nemám a nevím, že by se to tak vysloveně dělalo, ale může být, ty rozdíly jsou opravdu dost malé.
Pokud jste někde z okolí Prahy, nebo máte někdy možnost sem dorazit, napište mi prosím do mailu a domluvíme se, že bych se na to podíval.
S pozdravem, Matěj