Ahoj Jardo, omlouvám se za delší prodlevu v odpovědi, jezdím teď po Evropě na MS a s týmem na soustředění, tak toho mám nad hlavu:-).
Pokud jsou ložiska dobře vyčištěná a nedrhnou, tak na rychlosti keramika přidá nepatrně, není to to, co by dělalo takový rozdíl. Keramika má výhody hlavně v nízké údržbovosti, tzn, nereznou a nemusí se skoro čistit ani po dešti, kdy se do nich dostává nejvíce nečistot.
Druhý rozdíl je v životnosti, kdy se keramické kuličky s časem odírají méně, než kuličky ocelové, takže ložiska vydrží déle ve vyšší kvalitě.
Na rychlosti pak mohou spíše přidat kolečka 125mm, ale i to nemusí být u každého bruslaře stejné, někomu větší kola sednou, někdo má radějí 110. Jde o zvládnutí techniky a stability, ale také o typu trati, kde jezdíš. Časté zatáčky a kopce jsou lepší pro 110, naopak dlouhé rovinky a stálé tempo pak ukazuje spíš na 125mm kolečka, které budou tak mít čas se dostat do rychlosti, kde je pak snáz udržíš.
Kluci z týmu jezdí na stejných kolečkách, jako používáš ty, tedy MPC Black Magic, nicméně na dráhu volí nejčastěji střední tvrdost XF, případně pak kombinaci XF a tvrdší XXF.
Teď na mistrovství světa ale poprvé testovali i novinku MPC Blue Magic Turbo, která jsou ještě přilnavější, ale zároveň velmi rychlá, a byli velmi úspěšní a spokojení.
Na maratony si někteří berou stále 110mm kola, někteří pak rám Comp Transformer a kola MPC Big Black Magic XF (125mm). Ložiska mají buďto Bones Reds Ceramic nebo Bones Swiss Ceramic.
Já už závodů tolik moc neplánuju, ale tréninky jezdím na stejné kombinaci, jako kluci:-).
S pozdravem
Matěj
Potřebujete se na něco zeptat, co Vám není jasné? Napište mi zde svůj dotaz a já Vám v dohledné době odpovím.
Re: Lepší ložiska ?
Matěj | 15.07.2018
Cisteni zapouzdrenych lozisek ?
Jirka | 14.06.2018
Ahoj jsem amatersky jezdec, v bruslich mam zapouzdrena loziska. Je dobre je cisti a pote pokouset namazat, nebo u tohoto typu lepe nechat jak jsou.
Diky Jirka
Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?
Petr | 18.06.2018
Ahoj, Jirko, dovolím si zareagovat na tvůj dotaz a ještě jej mírně rozšířit. Před pár dny jsem čistil nějaká svoje starší ložiska, byly mezi němi i ta zapouzdřená a mnoho let neudržovaná. Postup, který se mi osvědčil: Vem je jak jsou, (neotvírej je) a jenom je pořádně propláchni v technickém benzínu nebo acetonu. Udělej to tak 2x s každým a otři v papírovém ubrousku. Pokud budou taková ložiska maštěná vazelínou - což ty levné asi budou - tak se i po takové koupeli budou točit tiše a na takové to domácí žvýkání vcelku uspokojivě.
Chci se ale zeptat na toto: není lepší (výměnou za sníženou trvanlivost) ty ocelové ložiska nemazat vůbec? Když jsem ty svá ložiska vyčistil (twincam, wicked, různé noname...), točí se bez namazání krásně třeba 10s, ale rachotí, zatímco když je zakápnu olejem (Pro Lube) tak se sice ztiší, ale netočí se v prstech déle jak 3 vteřiny. Co je lepší? (nebavíme se o ložiskách za tisíce, ale spíše za stovky které možno obětovat)
Dík, Petr.
Re: Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?
Matěj | 25.06.2018
Ahoj Petře, ke Tvému dotazu ohledně ne/mazání. Je to tak, že ložisko samozřejmě olejem maličko zbrzdíš, záleží na jeho viskozitě, nicméně při zatížení se zase chová trochu jinak. Ložisko bez zatížení se lépe točí bez oleje, ale v momentě, kdy ho zatížíš, tak je tam na kuličky mnohem větší tlak a tím pádem i tření a tam pak olej pomáhá více. Taky jsem to samozřejmě dřív zkoušel, ale občas se mi stávalo, že už ke konci závodu začala ložiska pískat, což je známka toho, že něco není v pořádku. A rozhodně nejela tak dobře.
Mažu teď Bones Speed Creamem, který je pro inline ložiska dělaný a brzdí minimálně, navíc ho stačí fakt maličko, víceméně jedna kapka do ložiska.
Matěj
Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?
Matěj | 25.06.2018
Ahoj Jirko,
díky za dotaz, můj názor je stejný, jako Petrův. Zapouzdřená ložiska párkrát proprat v benzínu, vyplaví se tím, co se dá, a zároveň tam zůstane i trocha té vazelíny většinou, takže to ani nemusíš pak mazat.
Je to sice takové neúplné vyčištění, ale stejně se zapouzdřenýma ložiskama nic moc jiného vymyslet nejde:-)
Matěj
Re: Re: Cisteni zapouzdrenych lozisek ?
PetrM | 30.06.2018
Ještě je jedna možnost, a to ze ZZ oboustranně nerozebiratelných ložisek udělat otevřená (vyjmutím kovového krytu - pomocí tenkého nože je prostě vypáčit ven) a jednu stranu nechat otevřenou - tu dát dovnitř směrem ke spaceru, a druhou, která se dá zvenčí kolečka, uzavřít pomocí pryžové krytky vyndavatelné krytky, pokud je máš k dispozici z jiných starších ložisek (eventuálně kvůli krytkám pořídit nějaká velmi levná ložiska a použít krytky z nich). Ale možná by bylo úplně nejlepší pořídit nějaká lepší rozebiratelná ložiska.
Kolečka universál
Mirek | 22.05.2018
Ahoj Matěji,
chtěl bych se zeptat na tvůj subjektivní názor týkající se použití dvouvrstvých koleček MPC Big Black Magic 125 mm při mokrých podmínkách. Chystáme se s kamarádkou po několikáté na 24 hodinový závod a nechce se nám z finančních důvodů kupovat speciální kolečka na mokrý povrch. V různých recenzích jsem četl, že dvouvrstvá kolečka mají ucházející grip i na mokru, ale zajímal by mě názor někoho, kdo má možnost srovnání i s čistě "mokrými" kolečky. A jaký je případně rozdíl při použití tvrdosti Xfirm a XXfirm také za mokra. Jenom doplním, že vážím cca 76 kg.
Předem díky za odpověď.
Re: Kolečka universál
Matěj | 30.05.2018
Ahoj Mirku, díky za dotaz.
Je to tak, jak jsi četl - kolečka MPC celkově mají dobré vlastnosti i na mokru. Není to tak, že by to bylo srovnatelné s MPC Storm Surge, ale pořád se na tom dá jezdit. Přiznám se, že na 3x125 jsem v mokru ještě nejel, očekávám rozdíl v počtu kontaktních bodů, ale materiál koleček je stejný, takže pořád použitelný.
Celkově, když se podíváš na fotky z deštivých závodů, tak tam vedou Storm Surge a pak různé odnože a varianty firmy MPC, ať už Red Magic, Boom Magic, nebo originální Black Magic.
Hodnotil bych to spíš tak, že když začne pršet, tak buďto má člověk Stormy a má vyhráno, nebo má pak jiná kolečka MPC a závod si ještě užije. Dvouvrstvost sice roli hraje, ale hlavně to mění materiál - u Stormů je urethan hydrofilni, to znamená, že odpuzuje vodu, což dělá jejich super vlastnosti.
Ostatní kolečka tuto vlastnost nemají a záleží tak na styčné ploše a tedy tvrdosti, čím měkčí kola, tím větší styčná plocha a přilnavost. Kolečka Matter pak mají úplně jiné složení urethanu a nějak ještě nepřišli na kombinaci, která by na mokru nebyla nepoužitelná, takže i jezdci profi Powerslide týmů jezdí na mokru na různých typech značky MPC.
počet lamel ve středu kolečka
Jezdec | 19.04.2018
Dobrý den Matěji,
měl jste někdy možnost vyzkoušet dvě stejná kolečka lišící se jen počtem lamel ve středu kolečka (řekněme sudý a lichý počet lamel)?
Existují nějaké výhody sudého/lichého počtu lamel (ať již co se týče rozložení síly na kolečko, pohodlnosti kolečka či jiného parametru který Vás napadne)?
Plný střed nebo asymetrické lamely není třeba uvažovat.
Re: počet lamel ve středu kolečka
Matěj | 24.04.2018
Dobrý den, díky za zajímavý dotaz.
Popravdě se přiznám, že k tomuto se opravdu neumím vyjádřit, nikdy jsem toto nezkoumal a nemyslím si, že by to hrálo nějaký výrazný vliv, ale mohu se plést. Možná by to nějaký fyzikální důvod mít mohlo, ale opravdu, neumím na toto odpovědět tak, abych si nevymýšlel úplné sci-fi:-).
S pozdravem,
Matěj Krupka
nová ložiska
TaM | 06.04.2018
Dobrý den Matěji,
před rokem jste mi doporučil ložiska Bones Reds. Protože jsem byl nadmíru spokojen s jejich poměrem cena/výkon, můžete tato ložiska doporučit i nyní (příp. zasloužila si za ten rok Vaši pozornost i jiná ložiska, které byste mohl doporučit)?
Jezdím jen za sucha, týdně cca. 80 - 100 km.
A druhá věc - když mi odešlo z pohledu ložisek 1 kolečko (tedy 1 nebo 2 ložiska), je lepší hned vyměnit i ložiska ve všech zbývajících kolečkách (ložiska ve všech zbývajících kolečkách se točí ještě pěkně), nebo současně vyměnit všechna ložiska ve všech kolečkách, aby v jednom kolečku nebyla jiná ložiska oproti ostatním kolečkům?
Děkuji předem za odpověď.
Re: nová ložiska
TaM | 06.04.2018
P.S. jen doplním, že momentálně mám ve všech kolečkách ložiska ILQ 9 Classic Plus.
Re: Re: nová ložiska
Matěj | 08.04.2018
Dobrý den, díky moc za hodnocení ložisek a jsem rád, že jste s doporučením spokojen.
Ložiska Bones reds od našeho dodavetele bereme i nadále, zvažovali jsme několikrát, která ložiska dovážet, a nakonec zůstala jen tato - Bones Reds, poté polokeramická ložiska Bones Reds Ceramic a polokeramická ložiska švýcarské výroby Bones Swiss Ceramic. Jsou to tři různé hladiny a vždy suprová ložiska, proto zůstala v naší nabídce i nadále.
K druhému dotazu - klidně bych se nebál doplnit jen několik kusů, dělám to tak také a pokud v jednom kolečku nebrzdí jedno ložisko druhé, tak bych to úplně neřešil a klidně měnil po kusech.
S pozdravem
Matěj Krupka
Brusle na miru
Radek | 17.03.2018
Dobrý den Mateji, jestli jsem správně pochopil, tak pomahate s návrhem, a výrobou speed bot na míru. Pochopil jsem správně? Jak se s Vámi dá případně domluvit?
Radek
Re: Brusle na miru
Matěj | 19.03.2018
Dobrý den, díky za dotaz,
je to přesně tak, zajišťuji odlitky a designový návrh na brusle na míru, vše je dle domluvy se zákazníkem, takže poprosím o krátký mail na matej.krupka[at]gmail.com a pak se domluvíme na dalším postupu.
Budu se těšit na mail, přeji hezký večer.
Matěj
Velikost koleček
Iva | 26.02.2018
Ahoj Matěji,
právě řešíme zda dcerce 11 let pořídit na letošní sezónu, už kolečka velikosti 100mm nebo ještě zůstat u 90mm?Jezdí na speedových bruslích čtvrtým rokem. Některé holčiny v její kategorii, už 100 mají, tak nevím zda je možné jim na 90 stíhat nebo proti nim nebude mít šanci..
Děkuji za odpověď Iva
Re: Velikost koleček
Matěj | 02.03.2018
Ahoj Ivo, díky za dotaz,
nejvíc jde asi o to, jak zvládá ovládání brusle na kolečkách 90mm, podle toho se pak rozhoduje přechod na větší. Věkově už by na to pomalu jistě měla, my si trochu pomáháme v oddíle tím, zda dítě je schopné projet slalom po jedné noze. Pokud ano, má již současnou brusli pod kontrolou a může jít na větší kolečka.
Do rychlosti jí to jistě pomoci může, je ale nutné mít to opravdu zvládnuté. Nemá smysl se hnát do 100mm koleček jen za snadným zrychlením na úkor rozvoje techniky, která se lépe učí na menších kolečkách a je dlouhodobě mnohem důležitější, než jednorázové skokové zrychlení díky větším kolečkám.
Věřím tomu, že i na 90mm se dá stíhat soupeřkám se 100mm, na druhou stranu i hlava závodníka tomu musí věřit, takže je potřeba někdy podpořit i psychiku právě změnou koleček.
Jestli budete v Nymburce na MČR, tak se za mnou stavte u stánku, můžeme se na to společně podívat.
S pozdravem
Matěj Krupka
Trinity mounting system
Petr | 17.12.2017
Ahoj Mateji, zdravim! Chtel bych se zeptat jestli mas nejake zkusenosti s uvedenym typem podvozku od Powerslidu - jake jsou jeho prinosy, resp nevyhody, pocity pri jizde a odrazu, jaka je jeho ovladatelnost, zkratka jestli je to podle tebe krok spravnym smerem. Uvazuji o nem pro dalsi sezonu, jezdim silnicni zavody. Diky za postrehy!
Petr
Re: Trinity mounting system
Matěj | 18.12.2017
Ahoj Petře, díky za dotaz.
Celý rok jsem tento systém sledoval, jak se rozšiřuje nebo nerozšiřuje mezi závodníky a musím říct, že po prvním boomu, kdy to využívali a testovali i nejlepší závodníci Powerslide týmu, zájem docela opadl. Většinou se technologie používá na maratonských bruslích, těch jsem viděl podstatně víc, než závodních. Důvod je jistě kompatibilita s botami na míru a také omezený počet typů a také omezení posunu rámu. Je to uzpůsobeno i požadavkům závodníků, ale nastavení rámu je pořád omezenoúchyty na rám.
Můj osobní názor je, že je to víceméně marketingový tah - vymyslet něco nového (asi něco jako vyříznutí díry do paty skeletu, aby tam netlačily "ostruhy"). I u tohoto vylepšení se stejně nevyřeší tlak na patu, který vzniká stylem odrazu, nikoliv pevností botym už vůbec ne vyříznutím otvoru, kde pak zůstanou hrany.
Systém Trinity je představován jako ideální na rozložení síly na težiště chodidla (tři opěrné body - palec,malíček a pata. Tomu to sice odpovídá a s tím souhlasím, nwlogické už pak však zůstává jen to, že pokud je skelet dostatečně pevný, tak stejně chodidlo zůstává zatíženo rovnoměrně po celé plosce a je tudíž naopak žádoucí směřovat celou sílu z kompletního skeletu rovnou nad osu koleček, nikoliv do stran... Bavil jsem se o tom i s výrobci bot a mají stejný názor - pokud je bota dostatečně pevná, tak trinity systém na stabilitě nic nemůže přidat, maximálně nějakým snížením rámu, což je ale také otazné, protože reálně se nejčastěji boty dotýká druhé kolečko (při rámu 3x125), nikoliv tedy v místě uchycení k botě (tam dřelo 2. kolečko na 4x110 rámu).
To je asi tak vše, co bych k tomu řekl, kdyby tě v návaznosti na toto napadl další dotaz, tak určitě napiš.
Matěj
Srovnání koleček
Josef | 30.09.2017
Ahoj Matěji,
přidal bych se k Martinovi ,ale s dotazem na srovnání Matter Image F1(předpokládám, že jsou jednovrstvá) a MPC Black Magic ( podle tvého popisu jsou dvouvrstvá). Jedná semi o reboot, valivý odpor, přilnavost, opotřebení. Cena je taky rozdílná, ale to teď neřešme. Vyplatí se jít do MPC BM s tím, že skluz bude znát? Snad to není úplně hloupý dotaz :-) . Děkuji za odpověď i na tento dotaz. Zdraví Josef.