Testování pětikuličkových ložisek Inlinebus

12.03.2012 23:21

Test jsem začal tím, že jsem všechna ložiska vyčistil citrusovým čističem, čímž jsem je odmastil a vyčistil. Tím jsem zajistil jednotné počáteční podmínky pro testování. Polovinu ložisek jsem promazal závodním olejem, druhou polovinu jsem nechal suchou. Stejně jsem testoval i celokeramická ložiska INLINEBUS, které měly bez mazání už po dvou tréninkách problém.

V hale v Geisingenu se kupodivu dost práší. Nevím, jestli je ten prach z dráhy, nebo z čeho jiného, ale takový nános špíny jsem za tak krátký čas na ložiskách ještě neviděl. Ložiska jsem měl na bruslích sedm tréninkových dávek a ani na jedné brusli jsem neměl pocit, že by se jejich vlastnosti zhoršovaly. S olejem se sice špína lépe vyplavovala ven a ložiska byla stále tichá a točila se už při sebemenším dotyku. Ložiska bez oleje se trochu zanášela a asi by se po delším používání zanesla tak, že by to bylo znát na jejich otáčení. Po týdnu tréninku však byly stále velmi kvalitní. Rozdíl oproti běžným ložiskům vidím hlavně v tom, jak snadno se roztáčejí. Stačí malý dotek a už se točí.

Z vnitřní strany nemají ložiska žádné krytky, které by se musely sundávat, takže čištění je velice snadné a všechna špína se jednoduše vyplaví. Zároveň je však tato absence prachových krytek trochu na škodu, protože se ložiska snáz zanášejí. Tento nedostatek však vyvažuje nenáročnost na údržbu, protože ložiskům by nemělo vadit ani čištění obyčejnou vodou a neměly by rezivět.

Strach z křehkosti keramických kuliček je myslím také zbytečný. Zkoušel jsem ostré starty, při kterých je na ložisko nejtvrdší dopad, a žádný problém nenastal. Stejně tak při čištění, když mi několik ložisek spadlo na zem.

Celkový dojem z ložisek je tedy spíše kladný. Oproti celokeramickým ložiskům odpadl problém, že se musejí vždy mazat, jinak se po dvou trénincích přestanou točit. Tato ložiska nemusíte mazat, pokud nechcete. A zároveň však neztrácejí výhodu oproti ocelovým, že kuličky v ložisku jsou tvrdší a neměly by se tolik obrušovat a ničit. Proto by tato ložiska měla vydržet déle v kvalitě, v jaké je koupíte.

Čisté ložisko

Ložisko bez oleje po trénincích

Ložisko s olejem po trénincích

Tímto bych chtěl ještě jednou poděkovat firmě INLINEBUS.cz za dodání ložisek k testování.