Test karbonového rámu EOskate

06.08.2013 21:54

O víkendu před mistrovstvím republiky jsem se zúčastnil workshopu s čtyřnásobným mistrem světa Yannem Guyaderem z EOskate World teamu. V rámci tohoto dopoledne byla pro všechny možnost vypůjčit si a vyzkoušet celokarbonové závodní rámy EO. Této příležitosti jsem samozřejmě využil, abych mohl zhodnotit rám nejen dle jeho "potěžkání" v ruce a jeho řádnému prostudování, ale i z pohledu jeho jízdních vlastností přímo z tréninku, posléze i závodu:-).

Pro testování jsem dostal celý set včetně šroubů do bot a osiček, takže jsem začal montovat. První a docela zásadní problém však nastal v momentě, kdy jsem do rámu začal dávat kolečka. Vzhledem k tomu, že mám brusle vyrobené na míru k rámu CadoMotus, tak ještě nižší rám, jakým EO frame je, měl problém se s kolečkem vejít pod botu a druhým kolečkem dřel. Musel jsem tedy rám nejdříve podložit, pak už žádný problém nebyl. Tento problém ovšem nastává pouze u bot na míru, u sériových bot si to jistě výrobci pohlídali.

První pocit, když jsem se na brusle s karbonovým rámem postavil, byl, že mi ložiska jedou dvojnásob rychle. Tento pocit pramení z konstrukce rámu, která je trochu jako rezonanční skříň hudebních nástrojů - uzavřený profil s plnými stěnami. Proto první dojem, který z rámu jistě budete mít je, že vám v něm moc "rachtají" ložiska a je slyšet každý kamínek, hrubý asfalt apod. Po chvíli jsem tento pocit nakonec ale soudil spíš kladně, protože jsem tak měl lepší kontrolu nad tím, co se pod bruslí a kolečky děje. Každý odraz je při správném provedení trochu slyšet a s tímto rámem jsem vše slyšel lépe, takže pro technická cvičení byl rám spíše nápomocen:-). 

Zatím ovšem mluvím spíš o audiovizuální stránce, takže teď ještě k pocitu z jízdy a vlastnostem rámu. Hned co jsem se rozjel, cítil jsem, že jde o velmi odlišný rám, než byly všechny, na kterých jsem dosud stál a bruslil. Zaprvé, ač není 80g moc, byl váhový rozdíl kupodivu dost na nohou cítit a člověk měl pocit, že musí "okamžitě začít sprintovat a rychle kmitat nohama", protože pocit lehkosti je vždycky motivační:-). Na tento pocit ale nelze spoléhat věčně, protože podle mě pramenil spíše z té rychlé změny rámu a časem si na něj člověk zvykne a přijde mu to naprosto normální, nicméně určitě je hmotnost hlavním kladem rámu, na který i výrobci vsadili nejvíce.

Dalším výrazným rysem rámu byla jeho reakční schopnost. Oproti rámu CadoMotus Dualbox5 musím říct, že je rám určitě poddajnější a měkčí, což potvrzuje i tvrzení výrobce, že doporučená maximáloní hmotnost bruslaře pro tento rám je 110 kg. Oproti tomu rámy Dualbox mají nosnost takřka neomezenou a jsou tak vhodnější jěště pro širší spektrum bruslařů. Ale zpět k reakcím rámu - při technických cvičeních, která jsme během workshopu dělali, jsem měl velmi dobrý pocit, jak rám odpovídal na moje pohyby v kotníku a chodidle. Stačila malá pobídka a rám už reagoval, takže z tohoto pohledu jsem byl s rámem spokojený možná i více než s rámem CadoMotus, který potřebuje trochu "tvrdší zacházení". Pravda je, že v zatáčkách jsem EO rám nezkoušel, tak nemohu posoudit, zda v zatáčce při velkém zatížení drží stopu stejně dobře jako tvrdší rám Dualbox. 

Po domluvě s majitelem firmy EOskate jsem si mohl rám zapůjčit i na nedělní závod mistrovství republiky v půlmaratonu. Nechal jsem si u Kamila Zavorala vyrobit vhodné podložky pod rám, ať ani náhodou nedřou kolečka o botu a vyrazil jsem do závodu. I na hrubším asfaltu, než je na běchovickém okruhu, bylo svezení na rámu příjemné a nijak mi hrubší povrch nevadil. Hodnotit vliv rámu na mou únavu bohužel z důvodu pomalejšího průběhu závodu hodnotit reálně moc nejde, protože bych se asi podobně cítil s jakýmkoliv jiným rámem, ovšem v posledních metrech jsem ve sprintu do cíle opět pocítil nižší hmotnost rámu, když se mi jel spurt až neobvykle dobře. Ač mi rám nepomohl k vítězství v závodě, tak na něj odpovědnost neházím, výsledek pramenil spíše z jiných okolností:-).

Proto je také mé finální zhodnocení rámu kladné. Určitě každý pocítí nižší hmotnost, dále také rychlou reakci rámu na změny směru a ovládání. Jestli jsou tyto pocity pouze přechodné a člověk si na ně časem zvykne, hodnotit nechci a ani nemohu, nicméně určitě každý, kdo rám vyzkouší, pozná, že na takovémto rámu ještě nebruslil. Pocit z jízdy je naprosto odlišný, než u hliníkových rámů. Hlavní nevýhodou rámu je asi jeho vysoká cena, která je ale u karbonových výrobků bohužel běžná... Ze všch hledisek bych rám doporučil hlavně těm, kteří mají pocit, že jejich výkonnost stagnuje a nemohou udělat další posun vpřed. Rám EO může být určitou vzpruhou a změnou, která každého nakopne a může překonat určitou výkonnostní bariéru.

Rám je dostupný ve čtyřech různých kombinacích a délkách - 4x100mm, 4x105mm, 3x110+1x100mm a konečně 4x110mm

K rámu je vždy dodáváná sada originálních šroubů jak do rámu, tak do brusle, včetně kvalitního imbusového klíče.

Pro rám 4x110mm platí následující hodnoty:

  • Délka: 13,2” 
  • Rozteč : 195 mm
  • Výška vpředu : 103mm
  • Výška vzadu: 114mm
  • Hmotnost: 140g
  • Cena 350 € = cca 9100,- Kč (cena je shodná u všech verzí rámu)

Stránky výrobce v AJ jsou na tomto odkazu. Stránky českého distributora na tomto odkazu.