Jak vyčistit ložiska?

22.05.2014 00:00

V mezidobí mezi závody mám samozřejmě kromě svých tréninků a soukromých lekcí také čas i na údržbu svých bruslí. Rozhodl jsem se, že se s vámi podělím o své praktiky, abyste mohli nahlédnout pod pokličku přípravy nejen z fyzického hlediska, ale i z pohledu vybavení. Pro začátek jsem vytvořil sérii fotografií během čištění ložisek. Většinou je čištění docela otravná a zdlouhavá záležitost, ale když na to jdete se správným vybavením, tak s trochou cviku vám čištění sady ložisek nezabere více než čtvrt hodiny:-).Vybavení na čištění ložisek

Moje vybavení na čištění ložisek sestává z imbusového klíče s kovovým "hříbkem" na vyndání ložiska z kolečka, trochou technického benzínu pro samotné čištění, čistička ložisek Inlinespeed, špendlík pro sundání krytek z ložiska a jeho "otevření" a na závěr bruslařský olej.

Pro začátek musíme samozřejmě vymontovat kolečka z rámu pomocí klíče, eventuálně u fitness bruslí pomocí klíčů dvou. Po uvolnění kolečka následuje vytažení ložisek z koleček. Toto může být rozdílné u fitness a speed bruslí, protože jsou použité různé vymezovače (spacery). Tento rozdíl můžete vidět na následujících obrázcích (první fitness spacer, druhý speed spacer a třetí obrázek vlevo speed spacer  vpravo fitness):

Fitness spacerSpeed spacervlevo ložisko s speed spacerem, vpravo s fitness spacerem

 

U speed bruslí stačí zasunout kovový "hříbek" do ložiska a trochu zapáčit, viz obr. U fitnessových bruslí se běžně používá jiný vymezovač mezi ložisky, takže není možné hříběk do ložiska zasunout. Pro vyndání takovýchto ložisek stačí zatlačit "hříbkem" tak, abychom ho dostali do ložiska. Tímto tlakem působíme na vymezovač, přes který vytlačíme ložisko na druhé straně kolečka. Poté už jen opět vypáčíme druhé ložisko jako u speed bruslí.

Poslední krok z přípravné části na samotné čištění je pak odejmutí gumových krytek ložisek. Lze to provést dvěma způsoby - podebráním krytky z vnitřní strany špendlíkem a následným vyloupnutím, nebo u ložisek s jednou stranou otevřenou můžete krytku jednoduše vytlačit špendlíkem prostrčeným druhou stranou podél plastové klece na kuličky. U ložisek s plechovou krytkou je práce trochu náročnější a je nutné nejprve uvolnit "pojistku" ve tvaru C-kroužku, který je umístěn těsně u vnější hrany ložiska nas krytkou. Tento kroužek najdeme špendlíkem, když pojedeme podél vnějšího okraje ložiska, dokud se nám špendlík nezasekne o mezeru. Tlakem na jeden z konců mezírky C-kroužek stlačíme a on sám vyskočí. Pozor ať ho neztratíte! Pak už stačí jen podebrat špendlíkem plechovou krytku a vyndat ji.

Když máme ložiska připravená k čištění, nasadíme hmoždinku na ruční šlehač, kterému jsme ještě předtím kleštěmi ustřihli vrtulku na mléko, aby zůstala jen samotná osička. Hmoždinku je nutné nějak na osičku připevnit, aby se neprotáčela a aby byla správně vyvážená v ose otáčení. Já toto řeším obyčejným stažením hmoždinky vázacím drátkem.

S takto připraveným strojkem pak každé ložisko několikrát necháme protočit v benzinu, aby se dostatečně vyplavily všechny nečistoty a ložisko bylo jako nové. Jediná důležitá věc u tohoto kroku je dát pozor na to, aby se ložisko co nejméně točilo pomocí šlehače. Mnohem efektivnější je ložisko pouze chvilkovou rotací motorku roztočit a dále nechat ložisko se točit setrvačností. Pouze tak se totiž pohybují všechny části ložiska a mohou se tak vyplavovat nečistoty ze všech koutů. Naopak pokud budete ložisko moc dlouho točit motorkem a nedáte mu prostor se točit samo, může nastat odstředění nečistot do skulinek mezi kuličkami a kovovou drážkou a ložisko zatuhne. Pak je nutné ho nejprve prsty rozhýbat, aby se opět alespoň trochu samo točilo.

Ložiska necháme okapat a oschnout, načež můžeme a nemusíme použít olej. Já osobně ho používám, ač se bez něj ložiska na první pohled točí lépe. Při zátěži ale ložiska s olejem vydrží déle čistá a méně se obrušují, takže mají i delší životnost. Pro promazání ložiska stačí jedna kapka oleje, kterou pak protočením ložiska roznesu na všechny kuličky.

Toto je poslední fáze čištění a po ní následuje už jen uvedení ložiska do původního stavu, tzn. nacvaknout zpět gumové krytky a vložit ložiska spolu s vymezovačem do kolečka. Tím je celý proces čištění úspěšně dokončen a můžete se opět vydat bruslit:-).