Jak nastavit rám na rychlobruslích - část 1

17.10.2013 23:14

Sehnali jste si nový rám (frame, šasi) na své rychlobrusle a potřebujete ho namontovat na své boty? Nevíte, jak ho správně přidělat a nikde neexistuje žádný návod? V servisech s inline bruslemi vám sice určitě nějak poradí, ale většina servisáků rychlobrusle nikdy v životě v ruce nedržela. Proto jsem se rozhodl vytvořit menší návod, jak správně nastavit rám na botu.

V první části návodu se budu věnovat nastavení v předozadním směru. Vše vypadá jednoduše a logicky, nicméně mohou nastat určité zádrhely. Pro předozadní nastavení rámu doporučuji porovnat kolmou vzdálenost od špičky a od paty ke středu osiček předního, respektive zadního kolečka. Tato vzdálenost je na obrázcích zobrazena černými šipkami a u prvních dvou nákresů můžete vidět rozdíly v jejich délce, což značí decentralizaci rámu a možné problémy s odrazem a stabilitou. 

V prvním případě vidíme posunutí boty přiliš dopředu nad špičku rámu.Takovéto nastavení může vést k horší kvalitě odrazu, protože bruslaři umožňuje moc snadno odrazit se přes špičku brusle, přes přední kolečko. Odraz by měl vést ze všech čtyř koleček najednou, proto takovéto nastavení může snižovat efektivitu bruslení. Druhým důsledkem takovéhoto posazení může být špatná pozice těla. Právě díky snadnějšímu odrazu přes přední kolečko (odraz směřuje více dozadu, než do strany) má bruslař tendenci předklánět tělo a tlačit mnohem více na špičku brusle. To jen prohlubuje "odraz dozadu", kterým se okrádáme o výkon.

 

nákres špatného posazení rámu

Nastavení rámu - špatně, bota je vůči rámu příliš vpředu

 

Druhý obrázek znázorňuje pravý opak - nastavená brusle na rámu příliš dozadu. Zde by se dalo řici, že pro správnou pozici a odraz neznamená tato varianta tak velký problém, nicméně i toto nastavení není ideální. Může totiž nastat problém s přepínáním šlachy na nártu a také holenních svalů. Při odrazu přes přední kolečko, což je nešvar většiny bruslařů, je v tomto případě větší páka okolo osy otáčení a tedy i větší síla působící na chodidlo a kotník. Tuto sílu při odrazu vždy musíte překonat a pro přiblížení doporučuji zkusit si stoupnout na schod tak, abych na schodu stál jen konem prstů. Z této pozice se zkuste párkrát zvednout nahoru, což simuluje odraz přes špičku (který není ideální, ale bohužel častý). Poté pomalu posouvejte chodidlo víc na schod a zmenšujte tak páku, kterou musíte překonat. Čím více plochy chodidla budete mít na schodu, tím snadnější bude se zvednout nahoru. Takto si můžete uvědomit svaly, které budete při tomto nastavení rámu přepínat a mohou vás při bruslení bolet.

Nastavení rámu - špatně, bota je vůči rámu příliš vzadu

 

Abychom předešli výše zmíněným problémům, doporučuji nastavit brusli na střed rámu (v předozadním směru). Tímto eliminujeme namáhání šlach a svalů vznikajících při posunutí boty dozadu a zároveň co nejvíce ztěžujeme odraz přes špičku brusle. 

 

Správné nastavení rámu na inline rychlobrusli - rám je na středu brusle a přirozeně prodlužuje tvar boty, která je pak hezky vyvážená

 

U některých bruslí i rámů můžete najít zádrhely v podobě několikanásobných závitů v botě (montážní bloky), popřípadě i posuvných bloků. Ty mohou být v předozadním směru, nebo i v kolmém směru pro takzvané "vyosení" rámu, o kterém budu mluvit příště. Příklady takovýchto bloků můžete vidět na následujících obrázcích:

U bloků s mnoha dírami a závity doporučuji vždy zvolit prostření díru, protože na tuto je celá bota stavěná. Výrobci se snaží vytvářet bloky tak, aby byly co nejpevnější a zároveň nejlehčí, takže ostatní díry jsou spíše záležitostí odlehčení a vytváření dojmu, že zákazník má možnost si brusli skvěle přizpůsobit. Neznám však případ, kdy by bylo reálné, dát rám na některou jinou díru, než je ta co nejvíce uprostřed...

U posuvných bloků je situace složitější a může nastat i problém, že bude přední kolečko dřít o špičku boty, nebo druhé kolečko pod botou může zase dřít o karbonový skelet. Na toto je důležité dávat pozor a brát to v potaz, i kdyby vás to třeba donutilo nastavit rám mírně nevyváženě (víc dopředu nebo dozadu). Kolečka se za žádnou cenu nesmí ani trochu dotýkat boty, protože ta při zátěži mírně pracuje a prohýbá se, takže by se místo dotyku jen zvětšovalo a prodřeli byste si botu a zničili kolečko. Posuvné bloky tedy doporučuji nastavit co nejvíce na střed a pak zkontrolovat doteky koleček. 

Takto to vypadá, že posuvné bloky spíše přidělávají práci, ale někdy mohou naopak i pomoci, právě když by při běžném nastavení kolečko dřelo o botu. Pak tento blok problém snadno vyřeší.

Tímto jsem snad dostatečně vysvětlil předozadní nastavení rámu a možné problémy s tím spojené, příště se budu věnovat složitějšímu nastavení v pravolevém směru. Do jednoho článku už by toho bylo příliš:-).
 
Pokud vám něco z tohoto článku není jasné, nebo něco nesedí, určitě neváhejte mi napsat a můžeme se o problému pobavit. E-mail najdete na titulní stránce webu.